En QR-kod är en specifik matrisstreckkod (eller tvådimensionell kod), läsbar med en QR-streckkodsläsare och mobiltelefoner med kamera. Koden består av svarta moduler, vilka är anordnade i ett kvadratiskt mönster på en vit bakgrund.
Den kodade informationen kan vara en URL, text eller data. (data max 250 tecken)
Används mest i Japan, där den lanserades av Toyotas dotterbolag Denso-Wave 1994, QR-kod är en av de mest populära typerna av tvådimensionella streckkoder.
QR står för Quick Response, tillverkaren avsåg kodade data som ska bli avkodningsbara snabbt.
Tekniken används mest i Japan och Sydkorea. Västvärlden känner av ett långsammare men ändå stadigt införande av QR-koder.
QR-koder på en emaljskylt kan hängas utomhus i solen och vara väl läsbara med nästan vilken (smart)telefon som helst.
Mycket hållbara.
Om du vill du skapa en QR-kod kan du besöka http://qrcode.kaywa.com/ På den här webbplatsen kan du enkelt skapa din eget QR-kod.
(Om du vill ha QR-koden på en emaljskylt välj XL-storlek).
Begär din gratis offert för QR-kod(er) på emalj.
QR-koder används allt oftare för reklamändamål, både i traditionella och interaktiva kampanjer. Media på vilka QR-koder har använts är: anslagstavleannonser, gerillamarknadsföringskampanjer, i butiksdisplayer, evenemangsbiljettsystem, spårning, visitkort, tryckta annonser, tävlingar, direktpostkampanjer, webbsidor, e-postmarknadsföring och rabattkuponger, bara för att nämna ett fåtal.
QR-koder är av särskilt stort värde för marknadsförare eftersom de erbjuder en möjlighet att mäta responsen med hög noggrannhet, vilket gör ROI (Return On Investment) lätt att beräkna.